Geplaatst in moeder zijn, onderwaardering, spinsel, Werk en zo....., werkende moeders

Ik hoor het mijn moeder nog zeggen…

Ik hoor het mijn moeder nog zeggen; “Als ik voor al het werk wat ik in mijn gezin verzet heb betaald zou worden dan zou ik een heus loon verdienen….”. Mijn moeder heeft in de 50 en 60er jaren 11 kinderen op de wereld gezet (zoals een echt katholiek gezin hoorde te doen)…het grootse gedeelte van het huishouden werd in de jaren 50 nog allemaal met de hand gedaan zoals kleding wassen, kleden uitkloppen, vloeren schrobben etc…Mijn moeder had geen baan, dat was onmogelijk met 11 kinderen, maar zij was altijd al heel vooruitstrevend in haar uitspraken over emancipatie, rechten van de vrouw etc…

Dit las ik vandaag op internet anno 2011;

Als moeders voor het werk dat ze doen in huis en voor de kinderen betaald kregen, zouden ze per jaar 42.000 euro verdienen, of 3500 euro per maand. Dat blijkt uit een onderzoek.

Dit werd berekend door de lonen op te tellen van de mensen die het werk van moeders overnemen. Zoals de kinderopvang, naschoolse opvang, de werkster, de hondenuitlaatster etc….Die zouden samen voor zeventig uur per week werk op zich moeten nemen, gemiddeld tien uur per dag. De werkster en de hondenuitlaatster zelfs zonder doorbetaalde vakantiedagen….

Nou moe…..

5 gedachten over “Ik hoor het mijn moeder nog zeggen…

  1. Ja hoor Annemiek, die moeders van vroeger waren echte sloofjes. In die tijd waren grote gezinnen heel normaal, wij hadden buren met 22 kinderen. Niks geen vaatwasser,wasmachine, droger en ga zo maar door……dat was gewoon de hele dag keihard werken, en ‘s-avonds sokken stoppen, truien en sjaals breien. het is eigenlijk onvoorstelbaar hoe die vrouwen dat hebben volgehouden.

  2. En de moeders van nu klagen toch nog steeds over hun drukke leven met 1 of 2 kinderen….maar ja, tegenwoordig hebben ze natuurlijk wel allemaal adhd en dat soort smoesjes.
    Met 11 kinderen zijn er wel genoeg hulpjes in de huishouding zou je zeggen, iets wat tegenwoordig ook niet meer zo is want kids moeten sporten en computeren.

  3. En tegenwoordig is het niet meer normaal als je thuis blijf moeder bent…..
    Ik blijf nog even hangen in die tijd.
    Niet alles van nu is beter?!

  4. Annemiek ,ik hoor Ma het ook zeggen als ik alle uren eens betaald zou hebben gehad,
    dan woonde ik hier niet.

    Maar ja zo was het niet, en we hebben toch altijd nog van alles gedaan.
    Dan denk ik aan de dagjes uit en de camping vacanties,
    in die grote bungaluwtent.

    En wat was ze blij als wij allemaal weer goed terug kwamen van onze vacantie.
    Zo zie je maar als je maar tevreden bent.

    Liefs Agaath xxx

Geef een reactie

