Geplaatst in Genieten van de natuur

Koeien uitzwaaidag…

Koeien horen in de wei!
Koeien horen in de wei!

Gisteren las ik een artikel in de krant over de zogenaamde koeienuitzwaaidag die vorige week door boer Corneel van Rijn uit Hoogmade werdt georganiseerd.

Op ceremoniële wijze werden de koeien van biologische boerderij Buitenverwachting naar de stal gebracht.

Het was het einde van het weideseizoen en daar wilde de boer, voorstander van koeien in de wei graag de aandacht op vestigen.  

Om die reden droegen de dames een bloemenketting om hun nek.

Deze boerderij viert al een paar jaar de koeiendans wanneer de koeien in het voorjaar weer naar buiten gaan, maar de boer wil ook graag de overgang van het najaar naar de winter meer onder de aandacht brengen.

Ongeveer 150 belangstellende zagen hoe de koeien na een fikse onweersbui hun nieuwe verblijf binnen liepen.

—————————————————

Hoe vergaat het onze Hollandse koeien in 2013?

Een op de drie koeien komt nooit meer buiten…..dertien jaar geleden was dit nog maar 10%.

Vele boeren stappen over op grotere stallen, omdat die meer rust bieden aan koeien, bovendien stellen zij dat het goedkoper is als koeien het gras niet vertrappen en volschijten!

WSPA directeur Tombrock is het niet met hen eens, “Vaak denken boeren dat opstallen voordeliger is, maar uit onderzoek blijkt dat dit op langere termijn niet het geval te zijn. Koeien in de stal houden draagt bij aan verhoogde risico`s op allerlei welzijns- en gezondheidsproblemen, zoals pijnlijke klauw- en poot- en uieraandoeningen en een verlaagde vruchtbaarheid”.

De familie van Rijn wil het natuurlijke gedrag van koeien stimuleren, “zij hebben de ruimte en frisse lucht nodig wanneer ze lekker in de wei staan”.

Als meerdere mensen dat ook willen dan kunnen ze een duidelijk signaal afgeven door uitsluitend zuivel te kopen die gemaakt is van weidemelk! 

Hier ben ik het uiteraard helemaal mee eens Nederland is een polderland en in een polder horen koeien te lopen. Kijk maar eens naar de oude hollandse schilders, die schilderde weidse polders met mooie wolkenluchten en tevreden, herkauwende koeien. Zo mooi, en dat is Nederland!

 Tijdens onze wandelingen komen we inderdaad niet zo vaak meer koeien in de wei tegen, maar als ik ze zie dan stop ik bij het hek en ga ik met de koeien praten, of ik loei met ze mee. En wat gebeurt er 9 van de 10 keer, de koeien denken wie is dat gekke loeiende vrouwtje daar….en dan

 komen ze naar me toe…ze zijn ook zo nieuwsgierig….en dan aai ik hun grote neus en dan maak ik foto`s van hen en dan heb ik het helemaal naar mijn zin…..En mijn ega maar geduldig wachten!

Ik logeerde in mijn kindertijd bij mijn oom op de boerderij en daar is zeer waarschijnlijk mijn liefde voor koeien ontstaan!

Pleiten jullie ook voor meer koeien in de wei ?

Zie hieronder nog meer koeienfoto`s die ik tijdens onze wandelingen gemaakt hebt.

IMG_2198

IMG_2253

IMG_6530

5 gedachten over “Koeien uitzwaaidag…

Geef een reactie

