Geplaatst in vroegere tijden

Buitenspelen in de jaren 70

elastieken

(Alle foto’s heb ik van internet geplukt)

Ik kwam laatst op het world wide web foto`s tegen van spelletjes uit mijn jeugd (zo leuk) en ik kreeg meteen inspiratie om hier wat mee te gaan doen op mijn blog.

Als ik in mijn jeugd herinneringen ( ik ben van 1957) graaf en ik denk aan buitenspelen dan kom ik tot dit moois…..

In onze tijd speelde we met mooi weer altijd buiten, mijn moeder had het druk met haar huishouden en de jongste kinderen dus wij waren altijd buiten.

Niet omdat we moesten maar omdat alle kinderen buiten speelden, en er was alleen maar op zaterdagmiddag tv en dan keken we bij de buren zittend op de grond, naar Swiebertje.

Op het schoolplein en bij ons thuis in de straat speelde we onderstaande spelen;

elastieken

Elastieken op het schoolplein

Elastieken was een zomer buitenspel dat werd gespeeld met een grote lus van ongeveer drie meter elastiek.

Van mijn moeder kregen we onderbroeken elastiek,  dat was breder zodat het minder pijn deed aan je blote benen, en omdat het het goedkoopst was!

Dit elastiek werd aan elkaar geknoopt en  werd om de benen van twee kinderen gespannen.

De overige kinderen moesten allerhande figuurtjes springen, waarbij bijvoorbeeld een van de kanten van het elastiek met de voet moest worden meegenomen.

De kinderen sprongen een voor een de figuren, die telkens moeilijker werden.

Ook kon de moeilijkheidsgraad worden opgevoerd door het elastiek omhoog te doen.

Degene die een fout maakte bij het springen was af en moest aan de kant gaan staan of werd een van de twee kinderen die het elastiek spanden.

En als je geluk had en de springer viel en die bleef in het elastiek hangen, dan schoot het elastiek los en kreeg je het tegen je benen aan ……oei en dat deed pijn!

bokkie springen

Bokkiespringen

Op het schoolplein werd op deze manier lange rijen met bukkende kinderen gemaakt.

Om het steeds moeilijker voor de springer te maken gingen de bukkers steeds dichter bij elkaar staan en werden de benen steeds meer gestrekt zodat je tussen twee kinderen nog maar èèn hupje kon maken, en hoger moest springen.

bliklopen

Het bliklopen

Met twee lege soep blikken speelde we dit spel.

Er werdt door mijn vader in ieder blik een gat gemaakt en een touw door het gat geknoopt, dit om de blikken vast te houden en stappen maar….en een herrie dat het maakte!

hinkelbaan

Hinkelen

Door een kind werd een scherf in een van de hokken geworpen,

Daarna moest een ander kind, van hok tot hok hinkend, de scherf gaan terughalen, zonder op strepen te trappen, want dan is men ‘af’ en moet de opgave overdoen, als men weer aan de beurt is.

klikklak

Klik klak ballen

Een stuk speelgoed uit de jaren 70 wat bestond uit een stevig koordje met aan de uiteinden twee harde plastic ballen.

Dit koord was geknoopt aan een plastic lipje, en hield je vast tussen duim en wijsvinger.

De bedoeling was dat je middels een snelle op en neer gaande beweging van je pols, deze ballen tegen elkaar aan kon laten klappen, wat een leuk klik klak geluid maakte.

Helemaal stoer was het als je deze klikklakballen heel snel zowel boven als beneden je pols kon laten klikklakken.

Maar voordat dat zover was moest er eerst flink geoefend worden.

En dat oefenen ging gepaard met beurse polsen, omdat die loeiharde ballen je steeds in je botten en spieren wisten te treffen.

Ik kan het nu nog voelen als ik eraan denk hoe pijnlijk dat was.

Toch gingen we daar als kinderen gewoon mee door en deden wedstrijden wie er het langst kon doorgaan met dit absurde spel.

 bussietrap

Bussie trap

Bussietrap was een soort combinatiespel van verstoppertje.

Een van de spelers werd aangewezen als diegene die ‘hem was’.
Je ging met z’n allen rond een conservenblikje staan en dat werd dan weggeschopt.

Als dat conservenblik werd weggeschopt hadden de anderen de tijd om zich te verstoppen.

De persoon die jou dan moest zoeken, moest eerst het blikje weer terugbrengen naar het beginpunt. Als je dan gevonden werd liet hij dat dan weten door het conservenblik op de grond te tikken en jouw naam te noemen.

Als je gevonden was moest je bij het blikje gaan staan. Als er dan nog iemand was die niet gezien was en eerder bij het blikje was dan de persoon die jou moest zoeken, en het blikje wegschopte, kon iedereen die ‘er bij was’, weglopen en het hele spel kon opnieuw beginnen.

Het spel eindigde als iedereen ‘er bij’ was.

3 gedachten over “Buitenspelen in de jaren 70

  1. Helemaal herkenbaar! Ik ben van 1963, dus zoveel scheelt dat nou ook weer niet. Al deze spelletjes deden wij ook, alleen bussie trap niet.
    Toch veel gezonder om buiten in beweging te zijn. Wat een verschil met nu!

Geef een reactie

